A o podręcznikach już w jutrzejszym poście.. :)
Konspekt lekcji
języka polskiego dla klasy 4 szkoły podstawowej
Temat:
Co
to jest rodzina wyrazów?
Czas
trwania lekcji: 45
minut
Cele:
Uczeń:
·
analizuje
sytuacje przedstawione na ilustracji;
·
pisze
poprawnie pod względem ortograficznym;
·
wie,
co to jest rodzina wyrazów;
·
wykorzystuje
wiedzę teoretyczną w praktyce.
Przebieg
lekcji:
1.
Część
wstępna:
·
poinformowanie
o celach lekcji;
·
nauczyciel
zapisuje na tablicy rodzinę wyrazu dom:
Dom – domek,
domostwo, domownik, podomka, domator, domisko
·
nauczyciel
pyta uczniów o ich skojarzenia i pomysły na temat tego, czym zajmować się będą
na dzisiejszych zajęciach. Pomysły uczniów muszą być powiązane z przestawioną
planszą. W trakcie tej rozmowy z uczniami powinny się pojawić takie informacje,
że wyrazy nie lubią samotności, żyją całymi rodzinami, bywają ze sobą
spokrewnione;
·
analiza
sytuacji przedstawionej na ilustracji w podręczniku na s. 164;
·
wprowadzenie
pojęcia rodzina wyrazów i wyrazy pokrewne.
2.
Część
właściwa:
·
uczniowie
znajdują rodzinę wyrazu ,,ziemia”
·
zapisanie notatki w zeszycie: Rodzina wyrazów –
to grupa wyrazów pokrewnych, utworzonych od jednego wspólnego wyrazu. Np.:
- dom – domek, domostwo, domownik, podomka, domator, domisko.
Wyrazy bliskoznaczne – to wyrazy o podobnym znaczeniu ale innym
brzmieniu.
Np.: - kanapa – sofa, łóżko, tapczan,- dziecko – niemowlę noworodek,
dzieciak, bobas, maluch, brzdąc, berbeć
·
rozwiązanie ćwiczenia
Do podanych wyrazów dopisz rodziny wyrazów.
starość – starzec, staruszek, staruszka,
góry – góral, góralska, góralka, górska,
ręka – rękawiczka, wyręka, zaręczyny, zręczny, rękojeść, rękoczyn,
poręcz, rączka, ręcznik, rękaw, ręczny,
szkoła – szkółka, szkolić, szkolny, szkolenie, wyszkolić, przeszkolić,
szkolony, wyszkolenie, wyszkolony, przeszkolenie, przeszkolony,
·
Podane wyrazy pogrupujcie w trzy rodziny.
Motor, łyżwiarstwo, pierzasty, łyżwiarz, motorówka, piórko, motorek,
łyżwiarka, motorniczy, piórko, łyżwa, pierze, motorowy, motorówkowy,
łyżwiarski.
3.
Część końcowa:
·
uczniowie połączeni są w zespoły dwuosobowe. Ich
zadaniem jest stworzenie jak największej liczby wyrazów od słowa szkoła.
Wygrywa drużyna, która ułoży ich najwięcej.
·
Praca domowa – ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń.
A Wy jakie macie sposoby na zaprzyjaźnienie uczniów z rodziną wyrazów? :)
Miło wspominam swoją lekcję z gramatyki poświęconą rodzinie wyrazów. Co prawda, było to w klasie szóstej i raczej traktowaliśmy to jako powtórzenie, dlatego na dwóch godzinach lekcyjnych przypomnieliśmy sobie także temat wyrazu, końcówkę i oboczności. Muszę przyznać, że też tłumaczyłam dzieciom, że rodzina wyrazów jest trochę jak ta "domowa" rodzina :) u mnie zagrało świetnie! W ogóle słowotwórstwo daje niesamowite możliwości, można się bawić słowami, dziękuję, że mi o tym przypomniałaś :) Patrycja.
OdpowiedzUsuńTak, a jak już Maluchy ,,zakumają o co biega" z radością tworzą rodziny, łączą wyrazy w rodziny, itd. W ogóle lekcje gramatyczne dają olbrzymie możliwości na kreatywne przeprowadzenie lekcji - gdy widzę w planie wynikowym ortografię, czy inne językowe zagadnienia, ochoczo przebieram nóżkami! :)
UsuńZapraszam Cię do mnie częściej!
Pozdrawiam, M.