niedziela, 3 stycznia 2016

Wyjątkowa rodzina

Rodzina wyrazów to pojęcie, które wprowadzane jest na j. polskim już w 4 klasie szkoły podstawowej. Dlaczego ,,już"? Uważam, że to zdecydowanie za wcześnie - uczniom trudno jest odróżnić wyrazy z rodziny od synonimów. Poniżej dzielę się z Wami moim sposobem na ,,ogarnięcie" tego tematu. Pracuję z podręcznikami GWO, z których jestem bardzo zadowolona - są pomocne w tworzeniu kreatywnych lekcji języka polskiego.

A o podręcznikach już w jutrzejszym poście.. :)



Konspekt lekcji języka polskiego dla klasy 4 szkoły podstawowej

Temat: Co to jest rodzina wyrazów?

Czas trwania lekcji: 45 minut

Cele:
Uczeń:
·         analizuje sytuacje przedstawione na ilustracji;
·         pisze poprawnie pod względem ortograficznym;
·         wie, co to jest rodzina wyrazów;
·         wykorzystuje wiedzę teoretyczną w praktyce.

Przebieg lekcji:
1.      Część wstępna:
·         poinformowanie o celach lekcji;
·         nauczyciel zapisuje na tablicy rodzinę wyrazu dom:
Dom – domek, domostwo, domownik, podomka, domator, domisko
·         nauczyciel pyta uczniów o ich skojarzenia i pomysły na temat tego, czym zajmować się będą na dzisiejszych zajęciach. Pomysły uczniów muszą być powiązane z przestawioną planszą. W trakcie tej rozmowy z uczniami powinny się pojawić takie informacje, że wyrazy nie lubią samotności, żyją całymi rodzinami, bywają ze sobą spokrewnione;
·         analiza sytuacji przedstawionej na ilustracji w podręczniku na s. 164;
·         wprowadzenie pojęcia rodzina wyrazów i wyrazy pokrewne.
2.      Część właściwa:
·         uczniowie znajdują rodzinę wyrazu ,,ziemia”
·         zapisanie notatki w zeszycie: Rodzina wyrazów – to grupa wyrazów pokrewnych, utworzonych od jednego wspólnego wyrazu. Np.:
- dom – domek, domostwo, domownik, podomka, domator, domisko.
Wyrazy bliskoznaczne – to wyrazy o podobnym znaczeniu ale innym brzmieniu.
Np.: - kanapa – sofa, łóżko, tapczan,- dziecko – niemowlę noworodek, dzieciak, bobas, maluch, brzdąc, berbeć
·         rozwiązanie ćwiczenia
Do podanych wyrazów dopisz rodziny wyrazów.
starość – starzec, staruszek, staruszka,
góry – góral, góralska, góralka, górska,
ręka – rękawiczka, wyręka, zaręczyny, zręczny, rękojeść, rękoczyn, poręcz, rączka, ręcznik, rękaw, ręczny,
szkoła – szkółka, szkolić, szkolny, szkolenie, wyszkolić, przeszkolić, szkolony, wyszkolenie, wyszkolony, przeszkolenie, przeszkolony,
·         Podane wyrazy pogrupujcie w trzy rodziny.
Motor, łyżwiarstwo, pierzasty, łyżwiarz, motorówka, piórko, motorek, łyżwiarka, motorniczy, piórko, łyżwa, pierze, motorowy, motorówkowy, łyżwiarski.
3.       Część końcowa:
·         uczniowie połączeni są w zespoły dwuosobowe. Ich zadaniem jest stworzenie jak największej liczby wyrazów od słowa szkoła. Wygrywa drużyna, która ułoży ich najwięcej.

·         Praca domowa – ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń.

A Wy jakie macie sposoby na zaprzyjaźnienie uczniów z rodziną wyrazów? :) 

2 komentarze:

  1. Miło wspominam swoją lekcję z gramatyki poświęconą rodzinie wyrazów. Co prawda, było to w klasie szóstej i raczej traktowaliśmy to jako powtórzenie, dlatego na dwóch godzinach lekcyjnych przypomnieliśmy sobie także temat wyrazu, końcówkę i oboczności. Muszę przyznać, że też tłumaczyłam dzieciom, że rodzina wyrazów jest trochę jak ta "domowa" rodzina :) u mnie zagrało świetnie! W ogóle słowotwórstwo daje niesamowite możliwości, można się bawić słowami, dziękuję, że mi o tym przypomniałaś :) Patrycja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, a jak już Maluchy ,,zakumają o co biega" z radością tworzą rodziny, łączą wyrazy w rodziny, itd. W ogóle lekcje gramatyczne dają olbrzymie możliwości na kreatywne przeprowadzenie lekcji - gdy widzę w planie wynikowym ortografię, czy inne językowe zagadnienia, ochoczo przebieram nóżkami! :)

      Zapraszam Cię do mnie częściej!

      Pozdrawiam, M.

      Usuń