środa, 6 stycznia 2016

Co jest ważne przy wyborze podręcznika?


Materiały dodatkowe - GWO
Wybór podręcznika to kluczowy moment w życiu zawodowym każdego nauczyciela - w końcu będziemy z nim pracować (co najmniej) cały rok szkolny. Ja z jednym wydawnictwem jestem związana już od praktyk polonistycznych w szkole podstawowej. Bynajmniej nie jest to reklama, jedynie kilka rozważań na temat tego, co w naszej pracy może być pomocne.

Ja i moi uczniowie pracujemy z podręcznikami Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego i zarówno jedna jak i druga strona jest z nich bardzo zadowolona.

  1. Pierwsza, nadrzędna rzecz, na którą powinniśmy zwrócić uwagę to oczywiście zgodność zagadnień z Podstawą Programową, jest to bowiem coś z czego jesteśmy rozliczani. Warto zatem sprawdzić czy z danym podręcznikiem jesteśmy w stanie zrealizować każdy jej punkt. 
  2. Oprawa graficzna nie jest bez znaczenia nie tylko dla nauczyciela, ale również dla uczniów. Podręcznik musi być kolorowy (ale nie przesadnie!), musi umożliwiać skupienie się na danym materiale. Pomocne są również jasne oznaczenia - w moim podręczniku są to tylko sygnały, które mówią o tym, czy nagranie tekstu znajdziemy na stronie wydawnictwa, czy będziemy potrzebowali materiałów z internetu, ale również zaznaczona jest możliwość pracy w grupach. Odradzam natomiast podręczniki z informacją o stopniu trudności zadania (tak, istnieją takie!). Co myśli dwójkowy uczeń, który patrzy na zadanie, przypuśćmy, z czterema gwiazdkami? ,,Nie dam rady, nie robię!". A do tego nie możemy dopuścić, nauka jest wyzwaniem, które trzeba podejmować, niezależnie od ilości gwiazdek. 
  3. Podręcznik dla nauczyciela to coś, do czego zawsze podchodziłam z ogromnym dystansem. Uważałam, że zabija kreatywność, bo w końcu wszystko, co możemy zrobić z tym tematem już nam zaproponowali. Mój podręcznik nauczyciela jest jednak zupełnie inny - przede wszystkim przy każdym temacie zawarte są punkty z podstawy programowej, które zrealizuję. Przebieg lekcji oczywiście też jest ujęty, ale na tyle mądrze, że raczej inspiruje nauczyciela do działania, a nie podaje metodykę na tacy. 
  4. Dobrze wyposażona strona internetowa zawierająca ćwiczenia, materiały pomocnicze, nagrania i zadania interaktywne, to coś, co w dobie cyfryzacji przydaje się najbardziej! Oczywiście, jeśli szkoła gwarantuje nam dostęp do sprzętu. U mnie w każdej klasie jest komputer i tablica interaktywna, więc mamy ten komfort! :)
  5. Zaplecze metodyczne - materiały, które otrzymuje z wydawnictwa inspirują mnie do działania! Klucze do obrazów, gry planszowe do lektur czy dodatkowe, ciekawe zadania dla szóstoklasistów to coś, co nauczyciele lubią najbardziej! Strzałem w dychę moim zdaniem są zachętki i motywce - czyli naklejki, które dopełniają mój komentarz np. do wypracowania. Dodatkowo traktują sprawę z ogromnym poczuciem humoru, zresztą sami zobaczcie! :)

Naklejki są pogrupowane na informacje pozytywne i negatywne, ale nawet te mniej pochwalające uczniów sprawiają, że na ich twarzach pojawia się uśmiech. :)

Na to ja zwracam uwagę. A jak Wy oceniacie swoje podręczniki? Z jakimi pracujecie?
Może któryś jest warty polecenia? :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz